← zpět na zápisky z Arduino projektů
Ruční blikače
Základní osahání součástek. Osahání LEDek. Anoda, katoda. Mnemotechnické pomůcky pro rozlišení nožiček:
- “ANOda”, kde ANO = kladné přitakání, tedy plus
- ta delší nožička, což znamená “více”, tedy plus
- při pohledu shora nebo zespodu může být jedna strana seříznutá, tedy “mínus”
No a pokud se netrefíte, tak se zase tolik nestane. LED nebude svítit, protože je dioda zavřená.
Připojení LED přes rezistor (pozor, ať se neusmaží i samotné Arduino, max proudové zatížení digitálního pinu je 40 mA, LED často vydrží i více). Osahání si prototypovacího nepájivého pole, vysvětlení vnitřního zapojení pole (koleje s +
a -
u velkého, rozdíly u malého), doporučené barvy u vodičů.
Spínače. Úlohy na rozsvícení 1 LED spínačem. 2 LED 1 spínačem, každou zvlášť svým spínačem apod.
Základní kreslení schémat (tužka, papír).
Co je potřeba umět
Prakticky nic. Začínáme. Neprogramujeme, jen zapojujeme.
Foto
Hardware
- Tady nepotřebujeme nutně Arduino, jen je pak potřeba vymyslet nějak jinak napájení pole
- Dostatek různě barevných LED, některé se asi spálí
- Rezistory 220 Ω - 330 Ω
- Spínače
Schéma zapojení
Program
Není potřeba. Arduino slouží nejvýše jako zdroj napájení pro pole.
Možná vylepšení
- Pro rozsvícení LED potřebuji stisknout více spínačů najednou.
- Při hraní se součástkami je možné přihodit i multimetr a proměřit baterii, proměřit, kde je a kde není napětí v poli, které části vedou a které ne.
Poznatky
Pro děti je to podstatně větší zábava než bych očekával a to i pro starší (8-9 let). Úlohy s paralelním/sériovým zapojením LED a spínačů už jsou pro mladší děti (6 let) už docela těžké.